Jak otworzyć sklep internetowy?
Jak otworzyć sklep internetowy? E-commerce to świetny sposób na zarabianie pieniędzy, realizowanie swoich pasji i zdobywanie nowych doświadczeń. Wymaga jednak sporej wiedzy i odpowiedniego marketingu, aby zacząć przynosić korzyści finansowe i przyciągać klientów. Gdzie zacząć?
Wybór platformy
To jedna z najważniejszych decyzji, jakie należy podjąć przy zakładaniu sklepu internetowego. Odpowiednia platforma zapewni responsywność, czyli możliwość poprawnego skalowania strony na różnych rozmiarach ekranów, w tym na urządzeniach mobilnych. Ważny jest również swobodny dobór szablonów i motywów, aby sklep mógł przyciągać klientów oraz wzbudzać zainteresowanie i zaufanie. Ponadto dobra platforma będzie oferować możliwość dodawania czatu lub forów. Jednak najważniejsze kwestie w sklepie internetowym to same produkty, wirtualny koszyk oraz formularze do wprowadzania danych klienta. Powinny być piękne, intuicyjne i wygodne w obsłudze. Klienci zwracają uwagę na szczegóły.
Jedną z platform oferujących usługi tworzenia stron internetowych jest WordPress. Zawiera większość funkcji potrzebnych do prowadzenia biznesu w sieci, jest przystępna cenowo i popularna, dlatego w Internecie jest wiele poradników. Posiada również bazę rozszerzeń i wtyczek, które można kupić za darmo. Dostarcza raportów i analiz dotyczących ruchu w sklepie, zainteresowania poszczególnymi kategoriami lub artykułami oraz ich sprzedaży. Dodatkowo hosting, czyli przechowywanie naszej strony na serwerze kosztuje około kilkudziesięciu złotych rocznie.
Organizacja na miejscu
Nic tak nie odstrasza od zakupów na stronie jak bałagan, brak intuicyjności i brzydki design. Internauci mogą mieć obawy, widząc nieprofesjonalną witrynę. W końcu powierzyli jej dane osobowe, a nawet numery kont bankowych! Dlatego należy zadbać o to, aby elementy na stronie były uporządkowane, utrzymane w pastelowych kolorach, wyświetlały zdjęcia produktu i jego ceny, zawierały dane kontaktowe oraz formularz zgłoszenia sprzeciwu. Warto też przygotować swoją stronę internetową do wygodnego odtwarzania na urządzeniach mobilnych, na przykład w postaci dedykowanej aplikacji. Wielu klientów robi zakupy tylko przez telefon, a korzystanie z wersji przeglądarkowej na urządzeniu z małym ekranem jest mało wygodne.
Ważną kwestią przy organizacji sklepu internetowego jest system płatności i logistyka wysyłek. Na przykład za pomocą narzędzi WooCommerce możesz pozwolić swoim klientom korzystać z PayU, Tpay, Przelewy24 czy Dotpay. Jeśli chodzi o przesyłki, usługa obejmuje wszystkich głównych kurierów, w tym DHL, DPD i UPS. Możliwe jest również wysyłanie paczek za granicę oraz dokonywanie płatności międzynarodowych.
Sklepy internetowe i prawne

Sklepy muszą przestrzegać prawa, które wiąże się z wieloma regulacjami. Regulamin sklepu musi być widoczny wszędzie i powinien być łatwo dostępny i przeczytany przez wszystkich klientów przed dokonaniem zakupu. Regulamin będzie zawierał zasady sprzedaży, opisy świadczonych usług, warunki, informacje dotyczące zwrotów oraz inne prawa konsumenta. Powinien również wskazywać termin, w którym można podjąć określone działania, np. reklamować produkt lub odstąpić od umowy. Rozporządzenie obejmuje również kwestię zarządzania kontem kupującego, czyli jego danych czy ograniczeń w korzystaniu.
Od czasu unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych konsument musi również być w stanie zrozumieć, w jaki sposób przetwarzane są informacje na jego temat. Każda zgoda musi być świadomie zatwierdzona, dlatego sklepy internetowe chcą udostępniać klientom jasne i zwięzłe zapisy. Informacje muszą być publiczne, a zgoda nie może być egzekwowana.
Kwestie podatkowe
Osoba dokonująca transakcji w Internecie może wybrać, jakie podatki płaci. W przypadku jednorazowej wpłaty jej wysokość to tylko 3%. Jest to bardzo niska stawka podatkowa, ale jest haczyk – nie można uzyskiwać dochodu z innej działalności objętej ustawą. Inny sposób rozliczania opiera się na ogólnych zasadach, które pozwalają na otrzymanie odliczeń podatkowych. Ostatnią formą jest podatek liniowy, którego wysokość jest ustalona na poziomie 19% i jest spłacana, jeśli ustalimy, że dochód przekracza 100 000 zł rocznie.
Marketing – klucz do sukcesu
Aby sklep generował wysokie obroty i wzbudzał zainteresowanie, powinien być odpowiednio zareklamowany. Ważne jest, aby właściwa nazwa domeny brzmiała czysto i profesjonalnie, aby zachęcić potencjalnych klientów do kliknięcia. Warto zainwestować również w odpowiednie pozycjonowanie strony. Polega na umieszczaniu odpowiednich treści, tak aby przeglądarki umieszczały strony internetowe nad innymi stronami internetowymi.
Klienci najczęściej przeglądają pierwszą stronę, która pojawia się po wyszukiwaniu, dlatego targetowanie może znacznie zwiększyć zainteresowanie naszym sklepem internetowym. Do zakupów zachęcają również regularne promocje i konkursy, a także promocje wśród influencerów. Wystarczy stworzyć kolaboracje z popularnymi profilami w sieciach społecznościowych, aby osoby je prowadzące zachęcały swoich obserwujących do skorzystania z naszych ofert.




