O czym pamiętać zakładając sklep internetowy?

  • Posted on

O czym pamiętać zakładając sklep internetowy? Niemal całe społeczeństwo masowo przerzuciło się na zakupy w internecie. Jest to nie tylko bezpieczne, ale i wygodne, dlatego z punktu widzenia sprzedawcy coraz bardziej opłacalne staje się założenie sklepu nie stacjonarnego, a właśnie internetowego. Należy jednak pamiętać o tym, że konkurencja jest dosyć spora, dlatego tak ważny jest dobór odpowiedniego asortymentu, dobra reklama i ceny. 

Czym handlować?

Pierwsze, zasadnicze pytanie brzmi, czym w ogóle warto dziś handlować? Do niedawna w internecie mogliśmy znaleźć przede wszystkim sklepy odzieżowe. Marki, które posiadają swoje sklepy stacjonarne także zaczęły sprzedawać w sieci, dlatego pod tym względem na rynku zrobiło się stosunkowo gęsto. O ile przebija się jeszcze odzież projektowana na zamówienie, o tyle coraz trudniej jest handlować odzieżą tradycyjną. Dobrym pomysłem będzie sklep z żywnością, gdyż obecnie coraz więcej osób unika chodzenia na zakupy spożywcze, kupując tym samym przez internet. Niestety, tutaj trzeba zadbać o spełnienie wszelkich norm sanepidowskich, a także zapewnić odpowiedni transport produktom spożywczym. Nie jest to niemożliwe, jednak może okazać się trudne do zrealizowania. O wiele mniej problematyczny jest na przykład handel biżuterią czy dodatkami, a także kosmetykami i chemią gospodarczą. W tym przypadku musimy jedynie znaleźć odpowiednio dużo miejsca do magazynowania tego rodzaju produktów. Nie trzeba jednak martwić się o przeterminowanie się towarów, gdyż większość z nich ma bardzo długi termin ważności. Ważne jest jednak to, aby postawić na oryginalność naszego sklepu. Jeżeli kosmetyki do makijażu, to ekologiczne, jeżeli chemia gospodarcza, to nie ta powszechnie dostępna w sklepach. Musimy się bowiem czymś wyróżnić – w internecie będzie powstawać coraz więcej punktów handlowych, dlatego też nie warto stawiać na produkty, które są dobrze znane i dostępne niemal wszędzie. 

Odpowiednia reklama

Kluczowe w kontekście prowadzenia sklepu internetowego jest jego odpowiednie rozreklamowanie i to bez względu na to, czym będziemy handlować. Jeżeli sklep internetowy, to potrzebujemy reklamy głównie w takiej formie. Oczywiście reklama  środkach masowego przekazu, takich jak gazeta czy radio nie zaszkodzi, jednak powinna być ona tylko dodatkiem. W tym kontekście powinniśmy postawić przede wszystkim na pozycjonowanie sklepu. Pozycjonowanie sklepu samo w sobie będzie doskonałą reklamą. Dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu sklepu internetowego klienci nie będą mieli większych problemów z jego znalezieniem w sieci. Żaden bowiem zainteresowany klient nie będzie przeglądał całego internetu tylko po to, aby finalnie trafić na nasz sklep. Pierwsza strona w wyszukiwarce dzięki dobremu pozycjonowaniu sklepów jest niemalże jak pierwsza strona w gazecie z tym, że uzyskanie tak wysokiej pozycji w sieci wydaje się być o wiele trudniejsze. Wynika to z faktu, że nie do końca znany jest kod, dzięki któremu sklepy uzyskują wyższą pozycję w wyszukiwarce. Pozycjonowaniem sklepów powinni zajmować się specjaliści, którzy doskonale znają się na marketingu internetowym. Niestety, pozycjonowanie sklepu we własnym zakresie może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. O wiele lepiej jest zlecić to zadanie specjaliście, który co prawda pobierze odpowiednie wynagrodzenie, jednak dzięki jego pomocy może być to nasza jedyna reklama. Klienci bowiem nie lubią zbyt długiego wyszukiwania w sieci tego, czego szukają. O wiele chętniej wchodzą oni na pierwsze strony proponowane w wyszukiwarce nawet, jeśli za bardzo nie kojarzą oni danej marki.

Prawidłowe ustalanie cen

Prowadząc sklep internetowy powinniśmy postawić na spójną politykę cenową, która będzie kontynuowana w kolejnych latach. Przede wszystkim sprawdźmy, jak ceny kształtują się w podobnych sklepach. Pamiętajmy, że czasem cena jednostkowa może być wyższa, jednak w zamian właściciele sklepów oferują na przykład darmową dostawę. Ustalenie prawidłowej polityki cenowej nie jest proste, wręcz wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności marketingowych. Co więcej, ceny same w sobie to jedno, ale ważne jest również oferowanie klientom rabatów, promocji czy ofert specjalnych. Być może korzystne będzie utrzymywania przez cały czas niektórych produktów w sekcji promocyjnej (oczywiście zmieniając tutaj asortyment) tak, aby klienci mogli stale kupować coś w obniżonej cenie, co zachęci ich do dalszych zakupów. Być może korzystne będzie utworzenie programu lojalnościowego, który nagradzał rabatami stałych klientów sklepu? To wszystko zależy oczywiście od naszych pomysłów oraz produktów, jaki oferujemy. Nie powinniśmy jednak ustalać zbyt wysokich cen, gdyż może zniechęcić to klientów. Niemniej jednak ustalenie zbyt niskich cen może spowodować, że jako właściciele wiele stracimy na prowizji. Dlatego też nie należy traktować kwestii ustalania cen jako sprawy drugorzędnej i robić tego w pośpiechu, gdyż może to znacznie odbić się na naszym utargu, a co za tym idzie za opłacalnością prowadzenia działalności gospodarczej w formie sklepu internetowego.